Här har jag lekt och pysslat tillsammans med barnen och gjort figurer efter deras önskemål, det blev en kattunge och en dinosaurie.. Jag tycker det var enklare att göra än vad det kanske ser ut som….

Tejpa ihop små olika ballonger till själva kroppen och forma ben, hals och övrigt med hjälp av foliepapper.. Tänk på att det finns ballonger i olika varianter som kan passa till olika kroppsdelar!

dino-ballong.jpg 

 Vira in hela figuren med fuktade gipsbindor, jag tog många lager för att få den riktigt hård så att mina barn, som är ganska små fortfarande, skulle kunna handskas med dom utan att dom går sönder.. Det tar tid för varje lager att torka, jag fuskade lite med hårblåsen..

PS Inget gips i vasken!! Då blir det stopp, jag använde en stor burk med vatten. När man är färdig sjunker ju allt gips ner till botten, efter någon dag eller två,  häll då bort vattnet, låt bottensatsen torka och ”knacka” ut det å släng!

dino-gips.jpg

Färdig! Min pojke målade själva grundfärgerna och jag hjälpte till med ryggkam och ögon och tänder… grrr!

dino-fardig1.jpg

Kattungen…

katt-ballong.jpg

 katt-gips.jpg

 katt-fardig2.jpg 

Mjaaou!