Nu när julen definitivt är över börjar man ju se sig över hur växterna inne mår, de på fönsterbrädorna och de i matkällaren som övervintras där. Så här års ser det väl inte alltför kul ut i fönstrena hos mig så det känns roligare att lägga in bilder på växterna från förra året och så får vi se vad som överlever denna vintersäsong!

pelargon-crocodile.jpg Pelargon Crocodile med sina fina blad, blommar med mörkrosa enkla blommor

pel-elegante-narb.jpg Pelargonen med det svårstavade namnet L e´legante (säkert felstavat..) Är det någon som förstår att jag fascineras av vackra blad? ;o) Denna Pelle belönar en med vackra snäckskals-vitrosa blommor!

pel-rococo.jpg Ljuvlig

a underbara Rococo pelargonen…. den övervintrade inte hos mig, sägs vara ganska tjurskallig -”svår” och dessutom är den dyr… men visst är den vacker!

pel-appleblossom-x.jpg Blommorna hos Rosebuds Appleblossom, det är en pålitlig sort – synd bara att den alltid kommer igång så sent på säsongen. Mina brukar blomma i slutet av augusti och när de är som allra finast med mängder av blommor så hotar frosten att ta dom. Men vilken syn!

pel-black-magic-rose-x.jpg Färgstarka Black Magic Rose! Denna fick jag som stickling av min mail-vän Anne! Tack! Nu ska jag bara hitta Black Magic Appleblossom…så nu vet alla läsare hur de kan göra lilla moi glad! :o)

pelargon-vectis-glitter.jpg Vectis Glitter, denna brukar övervintra. Hoppas, den är söt!

Den sista som jag har bild på är en okänd hängpelargon som påminner lite om Rococo, den har övervintrat en vinter och är nu inne på sin andra. Hoppas den klarar sig, hängpelargoner kan ju vara lite svåra om man inte fjäskar en massa med extrabelysning å dylikt. Undrar om denna sort kan vara Millfield Rose? Jacky Gauld vågar jag nästan utesluta för den har jag haft en gång i tiden och jag tycker inte de var såå lika direkt..

hangpelle-ljusrosa2.jpg

hangpelle-ljusrosa.jpg

Nu blev det pelargontema… det får räcka för denna gång. Får återkomma om andra krukväxter vid ett annat tillfälle!