Nora Barlow

Nu har snart mina aklejor blommat över helt. Jag älskar dom och det gör inget när dom korsar sig hej vilt, ibland uppstår nya underbara färger på t. ex en Nora Barlow-typ, har både blekrosa och ”knallgodisrosa” av dessa… läckra!

 Min blekrosa frösådda Nora Barlow-avkomma! Visst är hon fin, inte skarpaste bilden tyvärr…  Hittar ingen bild på den godisrosa varianten men kanske kan trösta er med den svarta diton så länge..

  Vit hallonakleja

 frösådd klematisakleja

 Andra skönheter som nu tappat sina långa, frasiga kjolar är de Orientaliska vallmorna. De ”dansar” någon dag, sen är det över… undrar om det är just därför som man blir så himla betagen i dem? I år hade jag hoppats på en Pattys Plum som tjurat i tre år!!!? Men som fick knoppar i år. Som jag väntade och kollade dom vareviga dag och så slog dom ut… rosa!? Fin färg, men jag är förbryllad än… Lika förbryllad blev jag över den vita Orientalen som jag väntade ut, den var även den rosa men helt olik alla andra rosa. Denna var mer ”gammelrosa”… nästan lite grålila. Jag tycker den var urläcker! Naturligtvis var jag bortrest då den blommade som bäst, så på bilden är den nästan överblommad – färgen var lite svår att få rättvis också..

 Den gammelrosa, en mycket skrynklig och charmig lady!

  Den laxrosa varianten, en aning ”skrikig”….

 

  Min favvo!!!! Störst av dom alla är hon också!

 

  Röda har jag många, på nära håll är dom riktiga konstverk, tycker jag!