Jag var nyligen på besök hos mina föräldrar i Söderköping, en jättemysig gammal, liten stad utanför Norrköping där jag är uppväxt. Då passade jag på att besöka Wibrants Trädgård, Rockdala. Jag har tidigare beställt pelargoner därifrån någongång på Nätet, men nu fick jag alltså tillfälle att besöka butiken sen de haft den goda smaken att flytta till Östergötland!! Jag trodde inte jag skulle låta mig impas så.. men uujjj vilket ställe!! Ett jätteväxthus med enorma pelargoner (”moder-pelargonerna”) och biljoner med sticklingar. Lika mycket fanns det av fuchsia som jag håller på att försöka lära mig att sköta! Först trodde man ju bara det fanns de här lite skrikigt rosa sorterna men det finns ju mängder… En fuchsia jag köpte var mörkt blodröd, nästan svart. Läcker! Rohees Prince heter den.. En annan i mjuk pastellrosa, en liten mer sirlig sort, en tredje mer ”bullig” sort i pastelligt lila och rosa – en hängig, romantisk fuchsia vid de gulliga namnet Holly´s Beauty!

Namnlös sort, kanske Pink Marshmallow, som jag hade för nåt år sen… efter det gillade jag fuchsior! Kan ni förstå de?? ;o)

 

Min mamma var med på besöket för att hålla sina barnbarn i styr så jag fick gå och njuta av stunden, dessutom bjöd mina föräldrar på några sticklingar som en liten födelsedagspresent (länge sen jag fyllde, men jag var sjuk en längre period då..) Såå! Dessa blev det:

  Michael var namnet på denna Änglapelargon! Denna blir nästan som en mindre buske som stor, helt översållad med dessa läckra blommor! Ingen bra bild, men var ivrig att fota då den blommade sen tog jag snabbt bort blommorna. De tar kraft från den små sticklingarna, man måste ta bort alla små blommor under flera veckor… suck…

  Westdale Appleblossom!! Äntligen är den min!! Velat ha den i flera år men den är löjligt dyr, 65 kr, men nu blev det ju en present :o) Så nu MÅSTE den klara sig hos mig! Det är en rosenknoppspelargon, jag har haft de vanliga utan brokiga blad. Blommorna är jättefina men de kommer igång så sent, så i väntan på det (augusti nångång) så är det ju nice med fina blad att vila ögonen på……..

 Rockdala har en hemsida, www.rockdala.com men jag varnar er, ja för nu har jag gjort det! Så skyll inte mig på om du blir fattig efter den titten ;o)))

 

 Catherine Wheels stjärnpelargon

 

 PAC Viva Maria, en dubbelblommande zonal…. hoppas jag skriver allt rätt nu, stavningar och annat.. Den här var jättefin i färgerna, jag kom att tänka på en somrig glass-strut när jag såg den….

Det blir faaarligt för mig att hälsa på mina föräldrar i fortsättningen! Huh! Hur ska det sluta?………….