De här har blommat hos mig i år….

 

Mary Rose var först, nyinköpt från Hortogreen i år!

Typ: Austin, buskros
Färg: Starkt rosa
Doft: Medelstark
Härdighet till zon: 5
Blomtid: Medeltidig, remonterar

 Har haft lite problem med någon slags stekel i år på flera av mina rosor. Antar det är stekel… bladen ser väldigt trista ut men den blommar jättefint och i mängder. Fin rosa nyans, som bleks ju äldre blomman blir. Just nu blommar den inte mycket men knoppar är på gång. Den ska blomma ända till hösten. Jag hoppas det!

Henry Hudson

Typ: Canadensisk Explorer, buskros
Färg: Vit
Doft: Stark
Härdighet till zon: 7
Blomtid: Medeltidig, kontinuerligt

 Ungefär samtidigt kommer Henry Hudson, en kanadensare, inne på sitt andra år. Den är ännu inte så stor men kommer att bli runt 1,5 m hög och bred. Knopparna är fantastiska – långa, smala och rosa. Fin kontrast till de utslagna vita blommorna! Mycket fin- hoppas den växer till sig bara! (Även den köpt från Hortogreen!)

Tour de Malakoff

Typ: Centifolia, buskros
Färg: Röd/Violett/Grålila
Doft: Medelstark
Härdighet till zon: 3
Blomtid: Medeltidig, engångsblommande

Den här godingen överraskade mig! Blev så fundersam på färgen då knopparna började öppna sig. För jag hade läst i böckerna och sett andra bilder då den går åt mörklila. Visst är färgen jättefin här men inte vad jag trodde så tänkte att det har väl blivit fel sort.. Den började blomma nästan samtidigt som Mary Rose och Hudson..

 Men ju mer blomman slog ut…

 ..desto mörkare den blev…

 och mörkare! :o) Helt klart en ny favorit! Här med fingerborgsblomman Penstemon digitalis ‘Husker Red’ Den här har blommat i massor men verkar nu börja klinga av. Jag tror den bara blommar i juli… Inköpt på en lokal plantskola.

Mme Boll

Typ: Portland, buskros
Färg: Rosa
Doft: Stark
Härdighet till zon: 5
Blomtid: Medeltidig, remonterar

Denna söta knopp, som tagen ur en gammal saga, tillhör Mme Boll. Tyvärr slår inte alla knoppar ut. Stora, svällande saker förblir i knoppstadiet. Det är som om de yttersta blombladen torkar till och sen händer inget mer. Vet inte orsaken till detta. Men den är ju lätt att förlåta och doften är nog min favorit av de sorter jag har..

Den är ny för i år och ännu inte så stor. Köpt från Hortogreen.

Rhapsody in Blue

Typ: Modern buskros
Färg: Lila
Doft: Stark
Härdighet till zon: 3
Blomtid: Medeltidig, remonterar
Det finns knappt inga ord för att beskriva den här rätt… mitt andra år med denna skönhet! Färgen är makalös, doftar gott, blommar rikligt och verkar frisk.

Reine Victoria

Typ: Bourbon, buskros
Färg: Rosa
Doft: Medelstark
Härdighet till zon: 4
Blomtid: Medeltidig, kontinuerligt
Den här damen har jag fått fjäska för! Inne på sin tredje säsong och det är först nu med hjälp av mycket blåkorn, bananskal och äggskal som hon har börjat behaga att visa upp sig! Fin färg och verkar blomvillig med många nya knoppar på gång! De tidigare åren har jag väl som mest fått tre blommor totalt.

New Dawn

Typ: Wichuraiana, klätterros
Färg: Rosa
Doft: Medelstark
Härdighet till zon: 5
Blomtid: Medeltidig, kontinuerligt
Sagoros! Köpte en av denna för några år sen för att senare upptäcka att den hade funnits i trädgården tidigare. Jag gjorde som så många andra före mig misstaget att ha för bråttom och gräva upp de rosor som fanns i den ”nya trädgården” eftersom jag ansåg mig inte gilla…. rosor…. alls. He! Hemska tanke. Grävde och slet upp mardrömsrötter utan dess like av denna underbara ros! Men det är ena sega rackare, de har långsamt tagit sig igen. Så med lite tur har jag den här på tre ställen i trädgården snart klättrandes ett par meter upp…

Rosa Mundi (Versicolor);

Typ: Gallica, buskros
Färg: Rosa/Vit-randig
Doft: Stark
Härdighet till zon: 7
Blomtid: Medeltidig, engångsblommande
Karamell-ros? En av mina första som jag köpte! Stor härlig frisk buske översållad av dessa karameller i mitten av juni till mitten av juli månad!

Irma

Typ: Modern buskros (Balsgård);
Färg: Ljust rosa
Doft: Medelstark
Härdighet till zon: 2 -?
Blomtid: Medelsen, kontinuerligt
På de håll jag läst om den beskrivs färgen som på sista bilden, ljust blekrosa. Men jag tycker hos mig att knoppen och då den är på väg att spricka ut är aprikos med en dragning åt gult. Men inte mig emot. Den är inne på tredje året men flyttad  en gång då den inte trivdes. Det är första gången den blommar, mycket svagväxande men det beror nog mest på flytten. Hoppas den tar sig!
På grund av en massa datakrångel ikväll fungerar det dåligt att jobba med bilderna så jag fortsätter en annan gång med de rosor som är kvar, Cornelia, York&Lancaster, Leonardo Da Vinci m fl….