Få se om datorn vill vara samarbetsvillig ikväll, så jag kan peta in dom sista rosorna!

Cornelia

Typ: Moschata, buskros
Färg: Rosa
Doft: Medelstark
Härdighet till zon: 3
Blomtid: Medeltidig, kontinuerligt
…………..
 Denna sötnos gör sitt andra år hos mig. Första året var det en krukros som blev en liten buske. Men på slutet av säsongen hade den fått en meterlång gren, därför grävde jag ner den i en rabatt bredvid en humlestör så den ”klättrar” i den nu och blommar så här fint… Den har ett brett spektrum av färgnyanser, knoppen är närmast röd först och blir sen gul för att sen slå ut i en koppar-aprikos nyans som drar mot lite gult och bleks sedan över till en vitrosa nyans. Jag tycker det är fascinerande att följa färgspelet!

Leonardo da Vinci

Typ: Floribunda, rabattros
Färg: Rosa
Doft: Svag till medelstark
Härdighet till zon: 3
Blomtid: Medeltidig, kontinuerligt
 Den här färglada saken fick stanna hos mig då den nästan lysande mörkrosa färgen bleks allteftersom…
 ..så upplevs den lite behagligare att vila sina ögon på! jag föredrar rosor, om någon nu missat det, med lite mildare färgskalor med vissa, få undantag. Leonardo är en av dom! Förra året var den ny och de var ena ynkliga rackare i rabatten de två exemplar jag köpt, växte sig kanske 30 cm höga allt som allt. En kompis till mig i samma zon upplevde samma med hennes Leonardos… i år har mina växt till sig bättre så man får väl ha tålamod med den! Bladen som ni ser, är så där tråkigt bruna som många av mina rosor i år…. är det en stekel? Ros-rost ser väl inte ut så där?…

York and Lancaster

Typ: Damascena, buskros
Färg: Blandat enfärgar rosa, vita och strimmiga
Doft: Stark
Härdighet till zon: 5
Blomtid: Medeltidig, engångsblommande
Den här har jag haft några år, men den har flyttats två gånger innan den kom igång så det är först i år den har blommat! De rosor jag sett har varit enfärgade rosa, en mörkare kulör först för att sedan blekna till mycket ljust rosa. En söt ros! Hoppas jag får uppleva den som tvåfärgad framöver!
 Dålig skärpa tyvärr..
 Bilderna är tagna i helt olika dagsljus så färgen lurar lite nu, jag tog bilderna för ett tag sen och nu är den nästan överblommad så jag får nog ingen ny chans att fota den i år.. Den stämmer bäst upptill, där är de på ”slutet” av blomningen.
Amelia
Typ: Alba, buskros
Färg: Rosa
Doft: Stark
Härdighet till zon: 5
Blomtid: Medeltidig, engångsblommande
Amelia! Mitt lilla bekymmer! Hon är så ljuvlig men har placerats alldeles för skuggigt (det var en chansning på ett tråkigt läge i trädgården) och hon ”tackar” med 3-4 blommor per år. Stackarn! Måste komma ihåg henne i höst när jag möblerar om…

Schneewittchen

Typ: Polyantha, rabattros
Färg: Vit
Doft: Medelstark
Härdighet till zon: 3
Blomtid: Medeltidig, kontinuerligt
Den här fick jag i fjol, i våras när jag fyllde år, av mina föräldrar! Fin present! Den har tagit sig fint och blivit en ganska stor buske nu. Innan dom slår ut helt så ser dom ut som på bilden, lite overkliga – som konstverk! Den blommar bra i år. Får återkomma med fler bilder!

Ghislaine de Feligonde

Typ: Moschata, buskros
Färg: Gul/Rosa/Vit
Doft: Stark
Härdighet till zon: 4
Blomtid: Medeltidig, kontinuerligt
Namnet som jag aldrig lär mig att säga rätt! Återigen en ”gul” växt som egentligen inte passar in i min trädgård men jag faller ju så lätt för växter som skiftar så fint mellan olika nyanser, den påminner lite om Cornelian men blommorna är fler och mindre. Lite mer gult i än Cornelian och nästan lite orange ibland. Just nu står den i ”fel” rabatt med perenner som går i rosa, blått och vitt… så den får också flytta på sig i höst! Den är inte så jätteblom-villig hos mig, men det beror nog på att den har flyttats två gånger på tre år. Bilden – som är lite dålig, är tre år gammal. Ska uppdatera med nya bilder sen.
Jag har två rosor kvar, som står i stora krukor – helt nya för säsongen. Bering Renaissance och Sommerwind. Får återkomma med bilder på dessa! Båda har flera knoppar på gång! Jag har en Nevada också, men även den är helt ny och har  bara visat två blommor i sommar som jag inte hann ta bra kort på. Antingen så trivs den inte på sin plats som är aningen för skuggig eller så tar den tid på sig….