I Lindesberg utanför Örebro ligger en riktig pärla till plantskola! Plantmarknaden! Se www.plantmarknaden.com

Jag har inte besökt såå många plantskolor i vårt land men jag vågar påstå att de är något extra och att man knappast åker därifrån besviken. Jag och en kompis åker dit varje sommar, ibland till och med två gånger! I år var det första gången som jag handlade så lite plantor, det kändes mycket märkligt i bilen hem men orsaken var att jag hittade lite fina grejer till mitt nya uterum! Lite krokar och konsoller samt en fin ”dambyst” att ha i trädgården…                                                                                                                                                                                                                            

Men två hallonplantor blev det och tre stycken strutbräken som är en slags ormbunke som blir väldigt stor… som jag planerar att ha i ett skuggigt, tråkigt hörn av trädgården. Vidare hittade jag Silverkungsljus – som det vanliga grå kungsljuset med gula blommor men med en mycket ”silvrigare” bladverk. Jag kan nog tänka mig att göra ett undantag från den bannlysta gula färgen i min trädgård…. någon enstaka pastellgull perenn har jag som röllika och färgkulla eftersom de går i blekt gul färgskala… men detta kungsljus har ju verkligen gula blommor! Ska det gå?? Det får vi veta nästa år! Vild vitlök med variegerade blad och en otroligt söt blomma i ljus-lila färg. Och en jätteplanta Pesto.. ja jag menar basilika ;o)

 Bara en liten del av deras stora rosengård!!! Det brukar alltid följa med några rosor hem, men inte denna gång! Men bara att gå här är värt ett besök i sig!

Dessa byster föll jag för direkt, jag kände att en verkligen ville följa med mig hem! :o) Hittade en i min favoritfärg grönt! De mindre, en sådan som jag valde, kostade 149 kr. Det fanns en större modell, tror de kostade ca 300 kr. Lite zink-grejer!

Min härliga basilika!