Har ni sommartid vägarna förbi den lilla staden Söderköping strax utanför Norrköping i Östergötland så tveka inte att stanna till där! Jag har mitt föräldrarhem där så jag åker ju dit flera gånger under året. De lever upp på sommaren tack vare all turism. Mycket är nog tack vare Göta kanal …..

… som rinner förbi stan och många stannar till med sina båtar. De har ett fantastiskt glasscafé, Smultronstället – det är inte billigt, men man får glassar som de mest fantastiska skapelser som man länge kommer att minnas! Många små mysiga butiker inne i ”byn”, mååånga härliga smååå trädgårdar och ett jättemysigt café ”Lustgården”, inne på en bakgård som jag passade på att fotografera lite… Jag var där på kvällen, då var det stängt.

Allt det här på samma bakgård…

Hela miljön är väldigt mysig, mycket kullerstensgator, väldigt gamla hus – det andas historia. En del hus så låga så jag som är 1.75 står i samma höjd som taket utomhus!Som jag har förstått det, är Söderköping” den äldsta staden i Sverige, där det bor människor. Den härliga serien Madicken av Astrid Lindgren spelades in här. Det finns även en jättemysig Örtagård i stan, som drivs av några entusiaster. Det finns en mindre rospark i ”centrala” stan – som är sevärd för den rosintresserade!

 En vägg klädd med denna ljuvliga klematis. Ser ni vilken sort det är får ni gärna berätta för mig! För den vill jag haaaaa….. Den är vit med svag dragning åt ljusblå tycker jag..

 En av många trädgårdar. Stockrosor finns det gott om och som ni ser är de mycket höga! De där vita måste vara runt tre meter? Kolla in ”luktärtsbusken” vid soptunnan! Helt magnifik! Där kan det inte lukta sopor….

Det finns mycket mer att berätta om den mysiga lilla staden – men jag är för okunnig att informera om den. Men kan ni – så besök den gärna sommartid!