Söndagen den 10 augusti besökte jag tillsammans med en kompis stadsparken i Örebro. Den är helt fantastisk att besöka, varje gång jag är där så förundras jag över hur sällan jag åker dit och bara tittar… Man får mycket inspiration och idéer till växter där! Har du inte varit där och gillar växter så har du missat nåt! Åk! även trädgårdscaféet är värt ett besök med sitt goda utbud och trevlig personal. Men nu var det om trädgårdsfesten jag skulle berätta lite…

Tur med vädret, uppehåll i alla fall då jag var där… Olika företag ställer ut sitt sortiment, både växter, ätbart och sköna ting för ögat!

Vilket godis väljer du? Visst ser det härligt ut med alla olika alunrot-sorter intill varandra!

  Också som karameller…karamellstrutar! Rosor inlindade i bergeniablad! Äntligen fick man idéer för dom, så annars, lite trista bladen…

 Urläckra zink-krukor!

 Söta pärlbeströdda små fjärilar i lavendeln….. den här stod vid….

 … det mysigaste ståndet? Massor av fina saker i zink, rostigt järn och ärgad metall och växter i läckra kulörer!

Närbild på ”taklöks-fatet”!

              …………………………………

 Små plantor för 25 kr styck!

Vad köpte då jag… För tillfället gapade min plånbok lite för tomt för större inköp, så jag satsade på några få lite uddare växter som annars är lite svåra få tag i! Jag visade glatt upp min första påse för min kompis med tindrande ögon men möttes av en lite mer skeptisk blick…. jag hade ju köpt maskros!! Men men… inte vilken som helst – utan den rosa-blommande sorten! Tyvärr blommade den inte nu men den som väntar på något gott.. så bild kommer! den ska ha silverrosa blommor, fröar av sig men inte lika aggressivt som den gula. Menmen…tänk er på försommaren då de gula ändå envisas dyka upp här och var i trädgården – nu tillsammans med några rosa! jag gillar tanken, kan nog börja gilla detta ogräs! Sen hittade jag en blå-lila Purpursporre, Purple Toadflax. Jag har redan den ljusrosa (Canon J. Went) och gillar den! De fröar tacksamt av sig och ger upphov till fler som man kan flytta omkring i trädgården! Sedan en Näva, Purple Haze, som jag tog mest för bladverkets skull (rödbrunt och ger blå blommor!) och så sist en Plister av lite ovanligare slag, Golden Anniversary. Har ju de vanliga samt Aureum som är limegul och syns låååång väg. Den verkar inte lika ”aggressiv” som de vanliga heller. Få se hur den här beter sig, kan tänka mig den i en höst-kruka! Är nöjd med dagens köp… nu kan det få sluta regna också! Så jag får komma ut och gräva… Under tiden får jag sörpla på lite hemmagjort ört-te och testa rabarbermarmeladen jag gjort i dag, den ska ha mycket smak av vanilj. Smakar det bra kommer det kanske ett recept här sen.. Go kväll!