Har gjutit några saker igen nu, sist i raden är en matta i betong! Jag och en kompis bestämde oss för att gjuta en fin söndag i min trädgård, vi bänkade upp med flera säckar betong och tillbehör för gjutning. Hon hade varit flitig och snickrat ihop en låda som skulle passa hennes matta, medans jag hade hittat en balja som passade min. Tyvärr glömde jag fota under arbetets gång men några bilder efteråt blev det (tyvärr kom regnet då så bilderna blev lite oskarpa).

Nedan det färdiga resultatet! Mattorna kan man hitta lite billigare på t. ex Rusta, Lågprismagasinet och dylikt för under hundralappen. Man får räkna med att de kan gå sönder eller bli fula så man kanske inte vill spara dom efteråt. Till min matta gick det åt knappt en säck finbetong. (Köpt på K-rauta för ca 50 kr)

Mattan och baljan har först oljats in, jag använde vanlig matolja. Jag blandar cement-gröten för hand, i omgångar i den mängd jag orkar röra runt själv. Det blir knappt en halv hink murbruk då. Mattan lades ner åt rätt håll i baljans botten, sen öste jag på gröten. Lite hönsnät la jag i också för lite extra styrka, jag hoppas ju att den ska tåla att gå på! Efter två dygns härdning under plast tömde jag ut den tunga betongmattan på gräset. Botten var inte helt plan så en hel del hade runnit under mattan… Bara att knacka loss med skruvmejsel och hammare…

 Mattan dras bort…

Det var så spännande…. skulle det bli bra eller inte??! alltid lite känslan man hade som barn då det närmade sig julafton, pirr pirr…. ;o)

 Helt klart nöjd med första mattan! Fler ska det väl bli… skulle vilja göra en som är fyrkantig också! Jag har även en annan idé med mattorna som jag kan visa här sen om resultatet blir bra!