Vet inte om det var som att slänga pengarna i sjön när jag köpte denna Kamelia? Stod i blomsteraffären och funderade ut något nytt att ersätta amaryllisarna med därhemma som nu sjunger på sista versen… Orkidéer kanske.. Och då får jag syn på Kamelian! Hjärtat stannade till! I bakhuvudet ringer det en kraftigt, alarmerande varningsklocka! Vill minnas mig ha läst någon gång om denna svårskötta, kräsna dam som var så populär på 1800-talet, tror jag det var. Svårtskött ja, men hur? Gick omkring och försökte hitta något annat. Ut från affären kom jag i allafall till sist med en Kamelia och ett fånigt leende på läpparna!

Jo, läste på härhemma att det skulle bli svårt ha den inomhus i vanlig temperatur. Ty, denna dam fodrar viss kyla den svalare delen på året. Och man får aldrig flytta en växt med knoppar och blommor (vilket jag nu gjort från affären och hem?!) Hon kräver starkt ljus men vill inte ha direkt sol. Så nu står hon i mitt uterum och jag håller tummarna! Får väl köpa en annan växt senare för nu blev det ingen ersättare för Amaryllisarna som står i söderfönstret.  Springer nu ideligen och tittar oroligt ifall Kameliadamen tjurigt släppt sina ljuva knoppar. Kallar henne Kameliadamen, jo,  för jag hade häst en gång i tiden och bredvid min häst stod en annan häst. Det var ”Kameliadamen” en väldigt vacker fux med lång vit bläs och just det… tjurig. Hon gav en gärna ett nyp om hon kom åt.  Men vacker var hon. 

kamelia-blomma-1

kameliablomma-2

kamelia-knopp

kamelia-helbild

Den är full med knoppar nu, hoppas! Klarar den sig kan den växa sig riktigt stor med tiden..

Är ni erfarna Kameliaägare får ni gärna bistå mig med råd om hur jag bäst sköter om den! och vilken sort det kan tänkas vara, för det följde inte med något namn…  Hälsningar Zara