Ska man våga tro och hoppas denna gång? I förrgår hade vi decimeterhögt med snö men igår kom värmen och idag är det inte mycket snö kvar på marken!!

Tack för alla kommentarer och snälla ord! Ska höra av mig till var å en.  Har inte haft tid, ork och energi men med lite förnyade vårkänslor ska det nog gå bättre!! ;o) Lägger in lite bilder på mina sådder också…

dsc00228

Här har jag suttit en sen kväll i köket med min lilla Pop-up låda, heter de så? Fick av en kompis och blev så glad för den!! Här är några av de sådder jag gjorde:

Tomat Gardeners Delight, Sorbet De Citron, Silvery Fir Tree och Hundreds of Thousands (lovande namn, inte sant?!) Alla dessa har grott..

Melon Jenny Lind.. Hade i fjol men hann inte bilda någon frukt, nytt försök i år. Den har inte grott så jag har petat i nya frön.

Rosenskära Double Click. Rosenskäran är egentligen mitt hatobjekt som jag inte kan låta bli att så ändå… men bara tre stycken i år. Jag lyckas aldrig med dessa!!! Märkligt, jag får de mesta att gro och blomma…men Rosenskäran vill sig inte riktigt. Men skam den som ger sig! Löjligt, den ska ju vara lätt….

Isop, en rosablommande sort. Gror bra!

Luktärt, Spencers Ripple (brun-lila randig), har grott, Charlies Angel och Cupid Pink har jag nyss satt i jorden…

Malvor, Zebrina, en vitrosa storblommig sak, mörklila. De flesta grott.

Ettårig riddarsporre The Pinks. Har grott..

Kermesbär Variegata. Har grott..

Purpurvinda The Shiva. Har grott….

Hjälmböna. Har grott..

Sen har jag mina chili som jag sådde tidigare i år samt en pelargon som jag sått, Black Magic Appelblossom. Den får mörka, svarta teckningar i bladen med vitrosa blommor.  Har Black Magic Rose sen förut så det är lite spännande! Chili-sorterna är Pasilla, Monkey Face, Hungarian Hot Wax, Piri piri samt kanske någon mer som jag missar nu…

dsc00262

Några veckor senare…. De sträcker sig efter dagsljuset här, har inte hunnit ordna med extrabelysningen… ska, ska… med allt annat som ”ska”….

dsc00267

Chilisarna :o)

dsc00268

Härligt, frasigt gröna pelargon-bebbar! Black Magic Appleblossom!

dsc00263

Här, bredvid Hjälmbönan, ser ni en kul sak! Jag och barnen roade oss en dag med att öppna en enorm frökapsel som vi tagit med oss hem från Teneriffa i fjol. Ni ser den bruna saken på bänken… Jag tror det var buske eller träd men minns inget mer. Men några veckor senare har det grott i den vita krukan!! Spännande å kul! …. ingen aning vad som väntar oss?! Ska leta gamla bilder sen från Teneriffa för jag tror jag tog kort på det jag tog frön ifrån…

dsc00269

En stickling jag tog i fjol från Teneriffa, Eldkrona tror jag de heter! Tycker min är så fin i gult och rosa! Den börjar nu så smått att komma igång i mitt uterum… fler växter som jag har där nu är ….

dsc00276

… mina övervintrade pelargoner! Samt…

dsc00273

..fikonträdet….

dsc00274

.. frilandshibiskus, blå fylld…. hade hoppats den var enkelblommig men den är fin ändå. Knoppar har den redan! Afrikas blå lilja skymtar också i röran…hrm, och bakom duschflaskan en övervintrad petunia. Det var något jag bara provade och den fungerade, några andra dog.

dsc00282

Här är mina dahlior som jag väcker upp ur goda vintersömnen! I vardagsrummet stod de först, men så fort det gröna stack upp nosen åkte de in i det svalare uterummet. Nu är de rätt frodiga redan! Det är en mörkt, nästan svartbladig sort med mörkrosa blommor. Brukar eg sätta ut knölarna i maj och låta det sköta sig självt men de kommer ju igång så sent då, så jag testar det här sättet i år…

dsc00281

Avslutar detta inlägg med blommande penséer! De fick flytta in i uterummet när snöstormen plötsligt slog till därute…. och blommar så gulligt med knalliga färger i uterummet! Kan behövas innan pelargonerna sätter fart!

Ha de bra! Nu väntar the och en kvällsmacka! Kramar!