Hej!

Vilket väder vi haft! Sol sol sol, en försmak av sommarlivet! Har jobbat ganska mycket ute i den mån man hunnit. Mitt prioriteringsprojekt på akutlistan var mitt köksland. Hade en mängd pallkragelådor som efter flera år börjat förmurkna och smula sönder. Det var dessutom ganska svårskött, torkade ut snabbt för mig – jag hinner inte med vattningen alltid. Så jag bestämde mig för att ”krympa” ner landet först å främst. Men först tog jag bort alla lådor utom en, där jordärtskockorna fritt får rumstera som de vill. (Och de vill de….!! faktum är att jag plockar under hela året, då det inte är helt fruset så funkar det även vintermånaderna. Det är mycket gott!) Sedan ska jag testa i år att odla direkt i marken. Jorden är jättebra, problemet är bara att det tycker även ogräset. Har mångårigt, svårrensat ogräs som kirskål, brännässlor, lupiner mm mm så man vet inte riktigt vad man ska göra. Men som sagt, man får exprimentera sig fram. Så jag kör med dubbelt lager markduk runtom. Det är inte färdigt, så bilden är inte så estetiskt tilltalande nej,… men det ska fyllas på med täckbark är det tänkt. Visar före bild och efterbild..

kokstradg-3 Totalt 12 lådor, dubbelt uppstaplade! Så här såg det alltså ut förut… nu är det ett minne blott..

kokslandet-ny-del-1-maj

Nu har jag halverat landet, hägnat in det (har glupska hundar, det är hundgården man ser intill. Men inhägnet behövs nog i år för det tycks vara har-år. Och finns det mycket harar är det ont om räv och det betyder även glupska rådjur… så stängsel känns tryggt!) Jag har sått olika bönor, ärtor, palsternacka, rödbetor, mangold, rädisa, sallader, morötter, ringblommor, solros .. ja de va nog det! Får återkomma med rapport senare i sommar!

Äntligen blev jag med ett Bigarråträd!! Har ”bara” velat ha det i flera års tid men aldrig kommit till skott…

bigarratrad-namnskylt

bigarratrad-ny-maj

Här är trädet! Med min ena vovve som modell! Det är lite svårt att se det i all grönska.  I dag såg jag några blommor på det!!

 

Nu kommer lite uppdateringsbilder från mina sådder och i mitt uterum!

chilisadder-maj Chili, flera olikatomatsadder-maj Tomater, några har fått blomknoppar redan! Det är också olika sorter, Gardeners Delight, nån estländsk sort och en ny – Superhundreds nånting, en ampelsort som ska ge mycket!

uterumsbild-maj2 Vill ni folja med in i mitt uterum och titta lite?

uterumsbild-maj3 Nu blommar de flesta pelargonerna! Sängen kommer jag att flytta ut, vill ha en liten möbelgrupp istället med två tre stolar och bord. Det blev lite opraktiskt med säng, tar upp mycket yta av rummet.

uterumsbild-maj4 Från en annan vinkel. Rummet är litet och svårfotograferat i helbild!

På hyllan…

En söt kaffe eller themugg som jag fick i födelsedagspresent, tack C! Den har ett finurligt lock som ska hålla insekterna borta medans man påtar i rabatten och tar en klunk kaffe.. Porslinsdockan fick jag som barn, jag är inte SÅ gammal men då i plastdockeåldern tyckte man det var lite ”magiskt” med en porslinsdocka! Vi systrar gillade ”Lilla huset på Prärien”!

mugg-o-porsl-docka

uterum-pionboxen

Jag fyllde år för några veckor sen, min mamma tyckte jag behövde en frö-box till! Tänk vad mina nära och kära känner mig väl! ;o) Nu kan jag slänga mina GB-plastbyttor….

uterumsbild-dahlia-maj

Såg ni i förra inlägget, mina dahliaknölar? Här är dom nu! och de är lite nerklippta, de rände iväg lite… och de gör de nu också ser jag på bilden…

uterumsbild-maj-pelargsadder

Mina pelargonbebisar som jag sått i år. Black Magic Appleblossom. De får svarta markeringar i bladen och vitrosa blommor! Har Black Magic Rose sen förut och den är jättefin med cerise-vita blommor. Bladen är så snygga i olika svarta mönster! Ännu är det inte så framträdande, de är väl lite för ”unga” än…

Jag hade egenligen tänkt fortsätta här med lite pelaronbilder, men min dator är så seg och jag börjar bli likaså…. så jag avrundar här med en inne- krukväxt. Jag fick den av min kompis C, som tröttnat på den.  Jag fick den att blomma med lite gödning och ny jord. Blommorna är helt overkliga! Någon som vet vad det är för sort? Tack C! Hoppas du inte ångrar dig nu., hihi!

camillas-orkidee-nb

camillas-orkidee-hb

Ses snart igen! Lägger snart in många, läckra pelargonbilder!

Vårliga hälsningar Zara