Många namn har denna kära hobby! Som en gång i tiden, och kanske även än idag på en del ställen i världen – är ett levebröd för somliga. Det är ett hantverk med gamla anor, jag är inte så insatt i dess historia så jag ska inte röra till det för mycket – men får jag tid en vacker dag måste jag läsa mer om hantverkets historia. Jag har tidigare gjort en del lättare föremål av luffarslöjd och blivit fast för detta!! Men oj så svårt det känns ibland att gå vidare när man lärt sig några grunder. Jag ville gå en kurs och lära mig mer! Så sagt och gjort, för några veckor sedan gick jag och några kollegor på luffarslöjds-kurs hos mångkonstnären Ina Bee. Hoppas jag får kalla henne så?! Hon bodde så mysigt i en lummig trädgård och har byggt en stuga (!), modell större lekstuga. Jättemysig, i den har hon en ateljé där vi fick sitta och knåpa med våra ”trådar”…..

Ina Bee kursbord

Så här såg vårat bord ut där vi satt och jobbade!

Ina Bee kristallkrona

Över bordet hängde hennes fantastiska ljus-krona. Gillar att hon blandar i andra material också, pärlor, färgad metalltråd, tyg, garn etc etc..

Ina Bee skål

En av många skålar som hon hade gjort. Den såg jag längtansfullt på och ska försöka göra på egen hand så småningom, men jag valde andra projekt på kursen..

Ina Bee djurkrokar

Dessa gilla jag!! Vilken fantasirikedom!

luff sl Ina Bee hjärtan

Ina Bee ljuslykta

Den söta ljuslyktan i fönstret…. ja det här var lite av proffsets alster och nu ska jag visa vad amatören gav sig på…

Z luff sl ram o krok 1

Så här långt kom jag på en dags kurs, bilderna är tagna hemma, en liten krok och en större samt en påbörjan av en ram…

z luff sl krokar

Z luff sl ramen nb

Närmare bild på foto-ramen. Den fick jag fortsätta klara av på egen hand hemma..

Z luff sl ramen halvbild

Den krävde gott om tålamod kan jag lugnt tala om…

Z luff sl ramen hb

Ta daa.. nästan färdig, små justeringar kvar.  Man sätter fotografier i den små ringarna inne i ramen, jag kunde ju ha tänkt på det vid fotograferingen men det gjorde jag ju inte…. Jag är ändå nöjd och glad att jag orkade slutföra den. Nästa projekt får nog bli lite mindre…

Ute i trädgården finns några saker jag nyligen provade på att göra med metalltrådar och hönsnät..

Trådslöjd rabattprydnad1

trådslöjd rabattprydn hjärta

rabatt prydn luff sl fjäril

Blev du nyfiken på Ina Bee och kanske vill gå kurs själv? Du kan få kontakt med henne via hennes mailadress; inabee@spray    Kan varmt rekommendera henne! (Vi bor i Närke)

Ha en bra kväll! Äntligen börjar solen titta fram igen….

Hälsningar Z