Heej!

Ja, jag nöter inte direkt ut bloggen kan man säga ;o) Lovade ju återkomma med lite pyssel från sommarens regniga dagar.. man får varva med eget pyssel å hjälpa barnen med deras…

Just nu är det min flicka som haft önskemål på pyssel och då hon gärna leker med sitt kök så tänkte jag göra några bakelser till henne. Om jag hade kunnat hade jag gärna virkat men det är inte min starka sida, kämpar fortfarande med att lära mig….. just nu är det stolparna som inte vill sig riktigt… men anyway, det finns papperslera! ;o? Patchmaché tror jag det kallas, Panduro säljer bl a. Det är en slags pappersmassa som Papier Maché men mjukt som lera. Det är kul att jobba med, det torkar fort och är bara att måla sen. Formarna är vanliga metallkakformar som jag har målat..

bakelser bakelser nb

Det är riktigt strössel på ;o) Sedan lackar jag över allt..

pappslott 1

En annan dag tittade vi i boken ”En pysselbok för små prinsessor” som

hon fick då hon fyllde 4 år i våras. Ett pappslott ville hon ha!

pappslott 2

Efter vi gjorde den har fler detaljer tillkommit som små vimplar på tornen och små rosor längst rankorna. Ja, så söt den blev va?…halledudane ;o)

lilla bordet 1

Sen ville mamma göra nåt oxå och ibland är det fullt på alla borden så då får man stå i köket.. målade bordet vitt..

lilla bordet efter

Och det hamnade i mitt uterum! Litet sidobord. Texten kommer från en schablon från Panduro, det står olika örter på latin, fin men lite smått tycker jag…

uterum sept

Uterummet är fantastiskt nu, pellarna blommar och blommar och bladen tar oxå färg av sensommarsolens sista varma strålar. Det som förut blommat i rosa är cerise nu. Snart måste jag stuva in mer växter som står ute nu, fikon, kiwi, fuchsia ska snart trängas här…. hur??

Det lilla bordet gav mersmak. Jag har länge velat ge mig på vårt vardagsrumsbord. Det är i kraftigt furu men den tråkiga furufärgen kommer inte till sin rätt där… Så jag slipade och slipade…och slipade…

v-rumsbord före

En före-bild… Ser ni min lilla söta slipmaskinsmus? ti-hi..

v-rumsbordet efter 2

Efter lite arbete. Jag är nöjd! :o) Känns lite shabby! Nu funderar jag lite på om det skulle bli fint med sån här fransk text under, längs med bordskivan… Vad tycker ni, eller blir det too much?

v-rumsbordet efter 1

Det var allt för denna gång, jag har flera mindre projekt på G nu, det f´år jag visa nästa gång…. några sensommarbilder från trädgården får avsluta kvällens inlägg!

Ha de! Zara

phlox variegata Mary Rosedubbelrudb Henry hudson

fjäril och buddleja Fjäril å anisisop